REPATRIERI MEDICALE ÎN PLINĂ PANDEMIE DE COVID 19.
Cu ceva timp în urmă, am decis să mă dedic unui domeniu puțin dezvoltat în România, repatrieri medicale ale românilor de pretutindeni. Ceva nou, un amestec de adrenalină, pasiunea de a zbura și de a-ți ajuta semeni – o lume plină de satisfacții și bucurii.
Știam că, fiind diagnosticat cu Leucemie, expunerea la radiațiile UV sunt total nerecomandate.
Mi-am asumat această decizie deoarece era singura posibilitate de a mai continua lupta în salvarea de vieți, eu nemaiavând voie să fac gărzi în UPU (camera de gardă) sau ambulanță.
De la apariția primelor cazuri de SARS-Cov-2, eu am fost prezent în Europa. Încă nu existau foarte multe informații legate despre acest nou virus. Singurul lucru pe care îl știam, era că eu făceam parte din categoria acelor persoane cu risc crescut de mortalitate în fața acestui virus ucigaș.
Madrid, ultimul zbor
Cu greu am reușit să intrăm în țară, cozile la vamă erau deja destul de mari, se întindeau pe zeci de km. După finalizarea cazului eram bucuroși să anunțăm o altă misiune rezolvată contra cronometru, cu doar 8 ore înainte de intrarea Germaniei în zona roșie a Pandemiei de COVID 19.
Strigătele de ajutor ale românilor din străinătate
Un ajutor nesperat – a venit din partea Ministerului Afacerilor Externe prin Departamentul Consular și Grupul Situațiilor Deosebite care au răspuns prompt la solicitările noastre de sprijin în obținerea autorizațiilor și a aprobărilor de tranzit, simțeam cum prindem aripi, acum aveam un aliat de nădejde și eram siguri că vom putea reuși.
Organizarea repatrierilor – Așa am început să organizăm repatrierile, însă dacă costurile unui zbor de repatriere se ridicau la 12.000-17.000 Euro într-o perioadă normală, în contextul Pandemiei depășeau 20.000 Euro, ajungând chiar până la 24.000 Euro. Sume imense și greu de strâns , dar cu ajutorul unui alt ONG am reușit să aducem acasă pe câțiva dintre ei, ONG-ul plătind 6 repatrieri medicale aeriene cu o valoare de aproximativ 70.000 Euro.
Dacă inițial obținerea autorizațiilor era cât de cât simplă, cu cât numărul cazurilor creștea, cu atât mai greu erau de obținut avizele și autorizațiile de tranzitare a țărilor. Cele mai grele autorizații de obținut erau din partea Ungariei. Durata pentru obținerea autorizațiilor de repatriere medicală a fost și de 48 de ore, ceea ce făcea uneori să putem rezolva repatrierea după aproximativ 5 zile. Cu toate avizele și delegațiile obținute, problemele la vama cu Ungaria au fost dificile și uneori a fost necesară intervenția Consulatului Român din Ungaria pentru a debloca ambulanța din vamă. Procedurile se schimbau de la o zi la alta,
Zonele Roșii ale Europei – priveam zonele în care aveam solicitări și eram nevoiți să ajungem, totul era de culoarea ROȘIE, nu mai exista nici o solicitare de repatriere medicală din zonele Galbene, dar am reușit să fim prezenți în aceste focare de COVID 19: Milano, Roma, Livorno, Madrid, Barcelona, Malaga, Göttingen, Munchen, Frankfurt, Viena, Zurich, Village Neuf, Kapikule Edirne.
Fiecare caz avea o poveste – cu toate că clipele de bucurie ne făceau să mergem mai departe, depistam și povestea lor, povești tragice, care au lăsat urme adânci în sufletul meu, de multe ori m-am simțit vinovat că nu puteam face mai multe pentru ei, că lupta în fața bolii era de multe ori pierdută. Tragediile care urmau era o altă problemă, majoritatea veneau acasă pentru ultimele zile sau săptămâni de viață. Cu toate că aveau un exemplu în față că “există viață si după cancer”, uneori te priveau cu ură, cu răutate, pentru că ei spuneau „Lupta noastră s-a încheiat, noi vom muri și tu nu”
Așa am reușit să aducem acasă 33 de români:
- Pe cale aeriană am adus acasă 17 români,
- Pe cale terestră am reușit să aducem acasă 16 români.
Mulțumim – tuturor celor implicați în eforturile depuse în repatrierea românilor, printre care enumerăm:
- Ministerul Afacerilor Externe prin Grupul Situațiilor Deosebite și Consulatele Române din Munchen, Stuttgart, Viena, Budapesta, Roma, Milano, Sevilia, Madrid, Barcelona, Sofia, Ankara, Zurich;
- Ministerului Sănătății – COSU;
- Departamentului Situațiilor de Urgență;
- Centrului Național de Situații de Urgență;
- DSP-urilor Județene;
- Terapia SA;
- AVIANCE SRL;
- Serviciului de Ambulanță Privat AMBUHELP;
- TAROM SA;
- TOYO AVIATION;
- Serviciilor de Ambulanță Județene din: BISTRIȚA, MUREȘ, CLUJ, BUCUREȘTI-ILFOV, TIMIȘOARA, BACĂU, SUCEAVA, MARAMUREȘ, NEAMȚ.